style

انواع مبلمان | 112 نوع مبلمانی که باید بشناسید!

برای محیط های مختلف کاری و خانگی انواع مبلمان مختلفی وجود دارد.

مبلمان خود واژه ای فرانسوی و اسم جمع انواع قطعات دکوراسیون –  و نه فقط مبل – است.

میزها، صندلی ها، تختخواب، کمدها و تجهیزات مختلفی که با توجه به نیازهای کاربران در محیط و اهداف محیط در کنار هم چیده می شوند و دکوراسیون آن را تشکیل می دهند همگی مبلمان هستند.

 انواع مبلمان و اسباب و اثاثیه کمک می کنند تا ما در محیط های مختلف احساس راحتی کنیم و با چیدمان و نظم دهی وسایل آرامش بیشتری پیدا کنیم. بسیاری از انواع مبلمان را می شناسیم، برخی دیگر را دیده ایم اما شاید اسم دقیقشان را ندانیم و ممکن است مدل هایی از مبلمان باشند که با آن ها آشنایی نداشته باشیم.

اگر از علاقه مندان به حوزه مبلمان و دکوراسیون باشیم آشنایی با انواع مبلمان برایمان ضروری است. اما حتی اگر فعال در این حوزه هم نباشیم شناخت انواع مبلمان به ما کمک می کند با توجه به فضا، نیاز و کاربردی که انتظار داریم بهترین انتخاب ها را انجام دهیم.

انواع مبلمان مخصوص نشستن

مهمترین نوع مبلمان که انسان ها از پارینه سنگی تا امروز هر روز با آن سر و کار داشته اند مبلمان مخصوص نشستن است. مبلمان مخصوص نشستن به انواع صندلی ها یا مبل های تک نفره و نشیمن های چند نفره تقسیم می شود.

صندلی، صندلی بالابرنده، بین بگ

کاناپه یک نفره، پاف، عثمانی

زیرپایی، شزلون، تافت

رکلاینر، چهارپایه، صندلی اپن

انواع صندلی های یک نفره Single seat

صندلی Chair

یکی از انواع اصلی مبلمان مخصوص نشستن صندلی است. ویژگی اصلی صندلی این است که از دوقطعه پشتی و نشیمن تشکیل شده است که با زاویه ۹۰ درجه و یا بیشتر به یکدیگر متصل شده اند. 

معمولا چهار گوشه نشیمن به چهار پایه متصل شده اند که این پایه ها وزن صندلی و سرنشین را به خوبی تحمل می کند.

لیفت چیر یا صندلی بالابرنده Lift Chair

صندلی بالا برنده یک مکانیسم بالابر برقی دارد. این مکانیسم می تواند کل صندلی را از پایه ها به سمت بالا هل دهد و به کاربر در بلند شدن از صندلی کمک کند.

بین بگ Bean Bag

بین بگ که ترجمه لغت به لغت آن به معنای کیسه لوبیاست در قدیم کیسه هایی بودند که با لوبیا پر می شدند و کاربردهای متنوعی داشتند. بین بگ به معنای صندلی امروزی اما یک محصول مدرن است که آن را با دانه هایی از پی وی سی، پلی استایرن منبسط شده و پلی پروپیلن پر می کنند.

 انواع مبلمان بین بگ کاربردهای مختلفی دارند و اغلب برای لم دادن و کتاب خواندن در فضاهای کاملا راحت و غیر رسمی به کار می روند.

صندلی آسایشی Chaise Longue

طول نشیمن صندلی آسایشی به اندازه ای است که می تواند به خوبی پاها را در حالت درازکش و افقی حمایت کند. این صندلی به شکل های مدرن و کلاسیک در بازار وجود دارند و برای کتاب خواندن، تماشای تلویزیون و استراحت روزانه مناسب است. 

برای دانستن تفاوت شزلون و صندلی لانژ که هر دو معادل های فرانسوی و انگلیسی صندلی آسایشی یا درازکش هستند؛ می توانید مقالات مرتبطی را در خریدمگ بخوانید.

کاناپه باز Fauteuil

یک نوع کاناپه راحتی با دسته های باز و فریم چوبی که در اوایل قرن هفدهم در فرانسه ساخته شد. این نوع نشیمن راحتی از چوب های منبت کاری شده ساخته می شد و قسمت نشیمن، پشتی و روی دسته ها با پارچه روکش می شدند.

پاف عثمانی یا اتومان Ottoman

پاف عثمانی یک نوع مبل پاف شکل است که پشتی و دسته ندارد. این نوع پاف ها اغلب کاملا روکش می شوند و به عنوان میز، چهارپایه، صندوقچه و زیر پایی مورد استفاده قرار می گیرند.

پاف های عثمانی کوچک در کنار کاناپه ها و صندلی ها به عنوان قسمتی از دکوراسیون در اتاق نشیمن مورد استفاده قرار می گیرند.

رکلاینر یا صندلی با پشتی و زیرپایی متحرک  Recliner

صندلی رکلاینر، پشتی و زیر پایی متحرک دارد. نشیمن آن جا به جا می شود و زیر پایی آن نیز به کمک اهرم جمع و باز می شود. این صندلی ها درست شبیه صندلی های هواپیما برای حالات مختلف کاربر مانند درازکش و نشسته تغییر می کنند.

چهار پایه Stool

چهار پایه یکی از ابتدایی ترین انواع مبلمان است که شباهت های زیادی به صندلی دارد. یک نوع صندلی یک نفره که پشتی و دسته ندارد و بر روی یک، دو، سه و یا چهار پایه قرار دارد که در آن صورت ممکن است در فارسی سه پایه هم نامیده شود.

 چهار پایه به دلیل نداشتن پشتی و دسته از دیگر مبلمان تفکیک می شود. چهار پایه ها صندلی های بدون پشتی نیز نام دارند اما مدل های امروزی تر و مدرن تر چهارپایه ها پشتی های کوچکی دارند که انحنای پایینی کمر را پوشش می دهند.

صندلی اپن Bar Stool

صندلی اپن یک نوع چهارپایه است که پایه های بلندی دارد این نوع صندلی اغلب یک زیرپایی متصل مخصوص قرار دادن و استراحت پاها دارد. بلندی پایه های صندلی آن را برای استفاده در کنار پیشخان و کانتر آشپزخانه اپن یا سایر کانترها مناسب می کند.

 بعضی از مدل های صندلی اپن یک پشتی کوتاه دارند.

زیرپایی Footstool

زیر پایی ها مبلمانی برای استراحت پا و تکیه دادن پا به آن هستند. سطح پا را از زمین بالاتر نگه می دارند. زیر پایی ها در دو نوع متفاوت دسته بندی می شوند.

 نوعی که مخصوص راحتی طراحی شده است و در جلوی مبل ها و نشیمن قرار می گیرد و نوعی که مختص عملکرد و کارایی طراحی می شود و در اداره ها و محیط های کاری برای استفاده همراه با صندلی اداری به کار می رود.

تافت Tuffet

تافت به یک تپه کوچک پوشیده شده از چمن گفته می شود که به عنوان محل نشستن در طبیعت به کار می رفته است. این لغت همچنین به مرور برای چهارپایه ها و صندلی های کوتاه مورد استفاده قرار گرفته است.

کاناپه یک طرفه Fainting couch

کاناپه یک طرفه مخصوص لم دادن های شاهانه طراحی شده است. یک سمت این کاناپه پشتی دارد و پشتی آن ممکن است به سمت دیگر شیب داشته و دور تادور کاناپه کشیده شود.

صندلی راک یا گهواره ای Rocking chair

صندلی های راک یا گهواره ای در انتهای چهارپایه شان دو چوب خمیده دارند که دو به دو پایه ها را به هم متصل کرده اند. این صندلی با تغییر وزن یا کمی فشار عقب و جلوی سرنشین آن به عقب و جلو حرکت می کند.

کاناپه، راک، نیمکت

آکوبیتا، دیوان، لاوسیت

چستر فیلد، لاوسیت

انواع صندلی های چند نفره Multiple Seats

نیمکت Bench

نیمکت ها صندلی هایی هستند که با نشیمن بزرگ طراحی می شوند. اندازه نشیمن به گونه ایست که چند نفر می توانند به صورت هم زمان روی آن بنشینند. نیمکت ها معمولا از چوب، فلز، سنگ و گاهی مواد مصنوعی مانند پلاستیک ساخته می شوند.

 برخی نیمکت ها دارای دسته و برخی دارای پشتی و دسته هستند. برخی از نیمکت ها نیز هیچ کدام را ندارند و می توان از هر جهت روی آن ها نشست.

کاناپه Couch ، Sofa ،Canapé

کاناپه مبلی است که در انواع مختلف برای نشستن دویا سه نفر طراحی می شود. 

این مبل اغلب به صورت نشیمنی با دسته های روکش دار و مجهز به فنر و کوسن های مخصوص است. کاناپه ها اغلب برای نشستن طراحی می شوند اما می توان بر روی آن ها خوابید.

آکوبیتا Accubita

آکوبیتا نام یکی از مبل های روم باستان است که در زمان امپراطوران روم در اتاق ناهار خوری قرار داده می شد.

 آکوبیتا از دو سمت دسته دارد و بدون پشتی است.

دیوان Divan

دیوان که در اصل واژه ای فارسی است به قطعه ای از مبلمان مخصوص نشستن گفته می شده است که در کشورهای خاورمیانه به ویژه شاهان امپراطوری عثمانی بر روی آن ها لم می دادند. 

این مبل بسیار شبیه تخت های قهوه خانه ای امروزی است. بر روی آن یک تشک و تعدادی بالش برای لم دادن قرار می دهند.

صندلی عشق Love Seat

صندلی عشق یا لاوسیت یک صندلی دو نفره است که دو نوع مختلف دارد. یک نوع آن که به دونفره انگلیسی شناخته می شود درست مانند کاناپه با ظرفیت دو نفر است.

 فرم دیگر این صندلی که با نام های متفاوتی مانند صندلی خواستگاری، صندلی بوسیدن و… نامیده می شود به شکل اس (S) است درست به گونه ای که دو نفر می توانند در حالی که به یکدیگر نگاه می کنند با هم مکالمه داشته باشند.

چسترفیلد  Chesterfield

چسترفیلد تعریفی درست مانند مبل کاناپه دارد. چسترفیلد مبلی است که برای نشستن دو، سه یا چند نفر و با ظاهری رسمی و با ویژگی های مردانه طراحی شده است. این مبل طراحی خاصی دارد.

 قسمت پشتی و دسته های چسترفیلد دارای یک پیچ در قسمت بالای آن است و سرتاسر آن دکمه دوزی دارد. چسترفیلدها اغلب با رویه چرم دوخته می شوند.

بانک بد، کانوپی، چهارستونه

مورفی، پلتفرمی، سورتمه ای

آبی، فوتون، روزانه

هاموک، تخت نوزاد، هدبورد

مبل تخت شو، تخت کودک نوپا

مبلمان مخصوص خوابیدن و لم دادن

انواع تختخواب Bed

تختخواب مبلمانی است مخصوص خوابیدن، استراحت کردن و آرامش گرفتن. این مبل در خانه ها، هتل ها و بیمارستان ها قرار داده می شود.

تختخواب دو طبقه (سفری) Bunk bed

تختخواب های دو طبقه و یا با توجه به معنی انگلیسی آن سفری به گونه ای ساخته می شوند که دو یا چند تخت می توانند بر روی یکدیگر قرار بگیرند و فضایی تنها به اندازه یک تختخواب اشغال کنند. 

در گذشته این تختخواب ها اغلب در کشتی ها، اردوگاه های ارتشی، خوابگاه ها و زندان ها مورد استفاده قرار می گرفتند. به همین دلیل به تختخواب های سفری معروفند. 

مدل هایی از بانک بدها هم موجود است که در قسمت پایینی به جای تخت میز تحریر، کمد و کشو یا کاناپه قرار دارد.

تخت سایه بان دار کانوپی Canopy Bed

تخت سایه بان دار کانوپی بسیار شبیه تخت چهار ستونه است در هر گوشه تخت یک ستون به سمت بالا رفته و این ستون ها به هم متصل شده اند. در این مدل تخت پرده ها و پارچه های مختلف مطابق با سلیقه کاربر از ستون ها آویخته می شود.

تختخواب چهارستونه Four-Poster Bed

تختخواب چهار ستونه در هر گوشه اش چهار ستون دارد که این ستون ها با یک قاب مستطیلی به هم متصل شده اند و ریل هایی بر روی آن قرار دارد که کمک می کند تا در مواقع لزوم پرده ها به اطراف کشیده شوند.

تخت مورفی یا تاشو Murphy Bed ، Wall Bed ،Pull Down Bed  ،Fold-Down Bed

تختخواب تاشو به نام مورفی معروف است چرا که اولین بار در سال ۱۹۰۰ شخصی به نام ویلیام لارنس مورفی آن را برای خانه کوچک خودش اختراع کرد و به ثبت رساند.

 این تختخواب در یک سمت به وسیله لولا در بین کمدهای دیواری خانه جای می گیرد.

تختخواب سکویی یا چارچوبی شکل Platform Bed ،Cabin Bed

تختخواب چارچوبی که به آن تختخواب کابینی نیز گفته می شود یک قاب مستطیلی با پایه های ساده و گاهی حتی بدون پایه است. 

این نوع تخت مستطیل شکل است، زیری مشبک چوبی دارد و پشتیبانی کافی، انعطاف پذیری با تهویه مناسب را برای تشک فراهم می کند. این روزها در سبک مینیمال از تختخواب های چارچوبی شکل استفاده می شود.

تخت سورتمه ای Sleigh Bed

تخت سورتمه ای نوعی تختخواب با پایه و تاج تخت پیچ خورده است که به دلیل شباهت آن به سورتمه به تخت سورتمه ای معروف است. این تخت از چوب ساخته شده و اغلب بسیار سنگین است.

 طراحی این تخت به سبکی تجملاتی است و به دوره امپراتوری فرانسه و پیش از آن امپراتوری روم باستان برمی گردد.

تختخواب های سورتمه ای امروزه از متریال های متفاوتی هم چون آهن، آلومینیم فولاد و یا پارچه ساخته می شوند و مانند گذشته پر تزیینات نیستند.

تشک آبی Waterbed

تشک آبی یک نوع تشک مخصوص خواب است که با آب پر شده است. این تشک ها برای درمان دردهای مختلف جسمی پیشنهاد می شوند و از قرن نوزدهم وارد بازار شدند. نوع مدرن و امروزی آن در سال ۱۹۷۱ ثبت اختراع شده است.

تختخواب روزانه Daybed

تختخواب روزانه یا مبل بالین نوعی نشیمن است که می تواند به عنوان تخت در اتاق خواب، نشیمن و یا ایوان قرار بگیرد و برای دراز کشیدن، چرت زدن های روزانه و یا لم دادن میان روزی طراحی شده است.

 تختخواب روزانه که ما معادل مبل بالین را برای آن پیشنهاد می کنیم اغلب با چوب، فلز و یا ترکیبی از این دو ساخته می شود. می توان گفت مبل بالین ترکیبی از تختخواب چارچوبی، کاناپه و تختخواب عادی است.

تشک فوتون Futon

تشک های فوتون سبک سنتی تشک های ژاپنی هستند که برای خواب مورد استفاده قرار می گرفتند. این تشک ها دارای دو بخش تشک و لحاف هستند.

 این تجهیزات خواب در طول روز در داخل کمد های بزرگ قرار می گرفتند تا بتوان از فضای اتاق در طول روز استفاده کرد. در ایران نیز در بسیاری از خانه ها هنوز از تشک هایی شبیه به فوتون برای خواب استفاده می شود.

هاموک Hammock

هاموک واژه ای اسپانیایی است که به پارچه یا توری گفته می شود که با طناب بین دو یا چند نقطه معلق است و برای استراحت، خواب و تاب خوردن مورد استفاده قرار می گیرد.

 امروزه هاموک ها که همان ننوی خودمان هستند برای خواباندن نوزادان، خوابیدن در طبیعت و گذران اوقات فراغت مورد استفاده قرار می گیرند.

تاج تختخواب Headboard

تاج تختخواب یک قطعه مبلمان است که به سر تخت و یا به دیوار بالای تخت و مجزا از تخت وصل می شود و قابل باز و بسته شدن است. یعنی شما می توانید در صورت دلخواه آن را عوض کنید.

 تاج تخت ها به دلیل رسانایی گرمایی کم اغلب از چوب ساخته می شوند و به سرمای دیوارها اجازه نمی دهند تا به فضای تخت وارد شود.

تخت نوزاد گهواره Infant Bed (Crib, Cradle)

تختخواب نوزاد یا همان گهواره تختی بسیار کوچک مخصوص نوزادان است که می تواند حرکت گهواره ای و رفت و برگشتی داشته باشد. تختخواب های جدید نوزادان با ستون های چوبی که در سرتاسر آن کشیده شده اند از کودک نوپا نیز محافظت می کند. 

اما بهتر است برای کودکی که می تواند از جاهای مختلف بالا برود تختخواب های کوتاه تر و محافظ دار مورد استفاده قرار بگیرند.

مبل تخت شو Sofa Bed ،Hide-B-Bed  ، Bed-Couch ،Sleeper-Sofa Pullout Sofa

مبل تختخواب شو مبلی کاناپه ای است که در زیر صندلی های آن یک قاب فلزی تاشو قراردارد که قابلیت جمع و باز شدن دارد. اغلب تشک های روی مبل های تخت شو مانند فوتون هستند و قابلیت جا به جایی دارند.

تخت کودک نوپا Toddler Bed

تختخواب مخصوص کودک نوپا برای کودکان یک و نیم تا دو سال طراحی می شود. یعنی زمانی که کودک قادر است از رختخوابش بیرون بیاید. 

این تختخواب می تواند تا سن ۵ تا ۷ سالگی برای کودک نوپا مورد استفاده قرار بگیرد و بعد از آن کودک می تواند به تختخواب بزرگتر مخصوص نوجوان منتقل شود. این تخت ها اغلب در دو سمت دارای نرده های محافظ برای جلوگیری از غلت خوردن کودکان هستند.

مبلمان سرگرمی: میز تلویزیون، میز بیلیارد، میز شطرنج

مبلمان مخصوص سرگرمی Entertainment

میز بیلیارد Billiard Table

میز بیلیارد میزی مخصوص بازی بیلیارد است. که یک سطح کاملا صاف دارد که روی آن با پارچه پشمی مخصوصی پوشانده می شود. این سطح صاف با صفحات لاستیکی که دور تا دور آن قرار دارد احاطه شده است.

میز شطرنج Chess Table

میز شطرنج میزی است که مخصوص بازی شطرنج ساخته شده است. روی آن معمولا صفحه شطرنج حکاکی شده است و دو کشو در زیر آن برای نگهداری مهره ها قرار دارد. 

میزهای شطرنج اغلب آنتیک، خوش ساخت و گران قیمت هستند اما می توان روی میزهای ارزان تر نیز شکل صفحه شطرنج را نقاشی کرد.

میز تلویزیون و مجموعه صوتی و تصویری Entertainment Center

مجموعه صوتی و تصویری به مبلمانی گفته می شود که در آن مجموعه تلویزیون و دستگاه هایی مانند ویدئو، دستگاه های بازی کامپیوتری و باندها و بلندگوها قرار می گیرد. این مجموعه در اتاق بازی یا در اتاق نشیمن قرار می گیرد.

 میزهای تلویزیون ابعاد متفاوتی دارند، می توانند تمام اطراف تلویزیون را پوشش دهند و یا اینکه تنها در ابعاد تلویزیون طراحی شوند. در این میزها اغلب کمدها، کشوها و قفسه ها برای قرار دادن وسایل تعبیه می شود.

میز سالنی ناهارخوری، میز جلومبلی، میز ناهارخوری

میز بالدار، میز عسلی، میز تاشو

میز خرپا، عسلی تاشو، کانتر

کاتوتسا، چابودای، میز آرایش

کرسی، میز کار، میز راهبان

میز دکوراتیو، میز روشویی، میز کار

انواع میزها  Tables

میز به مبلمانی گفته می شود که از یک سطح صاف به همراه یک یا چند پایه تشکیل شده است. میزها سطح هایی برای کارکردن، غذا خوردن یا قرار دادن وسایل برای کاربر فراهم می کنند. 

برخی از انواع معمول میز میز ناهار خوری، میز جلومبلی و میز عسلی هستند.

میز جلومبلی Coffee Table

میز جلومبلی میزی با ارتفاع کم است که برای قرار دادن و دسترسی به نوشیدنی، کنترل دستگاه هایی مانند تلویزیون، مجلات، کتاب ها و اشیای تزیینی طراحی شده است.

 اغلب میزهای جلومبلی از چوب یا چوب مصنوعی ساخته می شوند و در ساخت آن ها از شیشه ها و فلزات نیز استفاده می شود. ممکن است داخل آن ها کمدی نیز تعبیه شود.

میز ناهار خوری Dining Table

میز ناهار خوری در ابعاد و اندازه های مختلف برای خوردن غذا به صورت رسمی تر مورد استفاده قرار می گیرد.

میز سالنی ناهار خوری  Refectory Table

میز سالنی ناهار خوری میزی بلند است که در سرتاسر سالن قرار می گیرد. این میز برای صرف غذا در صومعه ها در قرون وسطی مورد استفاده قرار می گرفت و اکنون برای مهمانی های بزرگ در سالن های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد.

میز جمع شو و بالدار  Drop-leaf Table

میز تاشوی بالدار میزی است که یک قسمت ثابت و یک قسمت جمع شونده و تاشو دارد. معمولا قسمت ثابت در مرکز و قسمت های تاشو به وسیله لولا در دو سمت آن قرار می گیرند.

 اگر قسمت های تاشو با کمک پایه هایی باز شو حمایت شوند به آن Gateleg Table می گویند. این میزها برای صرفه جویی در فضا مورد استفاده قرار می گیرند.

میز عسلی یا میز انتهایی End Table

میزهای کوچکی که در کنار کاناپه و یا صندلی راحتی قرار می گیرند و برای کاربردهای عملی و یا تزیینی  استفاده می شوند و آباژور ها ، نوشیدنی، کتاب و یا گلدان بر روی آن ها قرار می گیرند.

میز تاشو Folding Table

تفاوت میز تاشو و میز بالدار در این است که میز تاشو به صورت کامل قابلیت جمع شدن در داخل پایه هایش را دارد در حالی که در میز بالدار تنها یک قسمت از میز جمع می شود. 

میزهای تاشو از متریال های سبک ساخته می شوند تا حمل آن ها آسان تر باشد.

میز خرپایی Trestle Table

میزی را که بر روی پایه های خرپا شکل قرار بگیرد میز ترستل و یا میز خرپایی می گویند . این نوع میز ها اغلب به آسانی قابل مونتاژ و تغییر شکل هستند . برای مثال با افزایش تعداد پایه ها و همچنین بزرگتر کردن رویه می توان میزهایی با ابعاد مختلف ایجاد کرد.

میز عسلی تاشو TV Tray Table

میز عسلی تاشو میز کوچک یک نفره است که در ابتدا برای خوردن وعده غذایی در هنگام تماشای تلویزیون طراحی شده است. این سینی تاشو کاربردی درست مانند سینی ها جلوی صندلی هواپیما دارد.

میز پیشخان Countertop ، Bounter ، Benchtop ،Worktop

میز پیشخان به نوعی میز کارگفته می شود که برای آشپزی، آماده کردن غذا و به طور کلی اتاق کار مورد استفاده قرار می گیرد.

 میز پیشخان اغلب بر روی کمدها و کابینت ها نصب می شود و با توجه به نوع کار در یک ارتفاع مشخص و ارگونومیک قرار می گیرد. پیشخان ها با توجه به عملکرد، دوام و زیباییشان از متریال های مختلفی ساخته می شوند.

میز چابودای Chabudai

میز چابودای میزی با پایه های کوتاه است که در خانه های سنتی ژاپنی استفاده می شود. رنج ارتفاع این میز ۱۵ تا ۳۰ سانتیمتر است. افرادی که دور تا دور چابودای می نشینند اغلب روی زابوتون یا تاتامی می نشینند.

 میزهای چابودای گاهی به شکل تاشو طراحی می شوند تا میز تا شده و به راحتی در گوشه ای قرار بگیرد.

میز تعویض Changing Table

میز تعویض یک سطح بلند با چهار پایه از سطح زمین است که والدین می توانند بر روی آن پوشک کودک را تعویض می کنند.

کوتاتسو Kotatsu

کوتاتسو یک میز چوبی با ارتفاع کوتاه است که روی آن با یک پتوی گرم به نام فوتون پوشانده می شود.

 در زیر کوتاتسو یک منبع حرارتی قراردارد که در گذشته یک منبع ذغالی بود. امروزه منبع حرارتی کم خطرتر که الکتریکی است در زیر میز قرار داده می شود.

کرسی  Korsi

کرسی یک نوع میز کم ارتفاع است که در ایران مورد استفاده قرار می گیرد. در زیر کرسی یک بخاری گرم کن وجود دارد و روی آن پتویی سنگین به نام لحاف کرسی و معمولا با رویه ای چهل تکه انداخته می شود.

 کرسی یک نوع مبلمان سنتی در فرهنگ ایرانی است که اعضای خانواده را در شب های سرد زمستان دور هم جمع می کند. کرسی به صوت سنتی با ذغال گرم می شده اما در شکل امروزی آن به شکل الکتریکی گرم می شود. 

لحاف کرسی سرتاسر میز و روی پاهای همه افرادی که دورتادور آن می نشینند را می پوشاند و گرم می کند.

میز آرایش آنتیک Lowboy

میز آرایش آنتیک نوعی میز آرایش آمریکایی و قدیمی است که قدی کوتاه دارد و در دو سمت آن یک یا دو ردیف کشو است. نام این میز در تضاد با کمدهایی موسوم به Tall boy که مخصوص لباس و بزرگتر بودند و با توجه به قد کوتاه میز آرایش  Lowboy گذاشته شده است.

میز و نیمکت راهبان Monks Bench

نیمکت راهبان نیمکت پشتی داری است که در قسمت نشیمن آن محفظه ای قرار دارد. در مدل قدیمی این نیمکت پشتی آن با لولا چرخیده و نیمکت را به میزی تبدیل می کرد.

میز ستونی دکوراتیو و یا پایه Pedestal

پایه یا میز ستونی دکوراتیو مبلمانی است که به عنوان تکیه گاه یک مجسمه، گلدان و یا ستون در معماری به کار برده می شود.

میز روشویی Washstand

میزی مخصوص شستن صورت یا دست ها که بر روی آن یک تشت و یا لگن کوچک و در زیر آن یک کابینت و چهار پایه قرار داشت.

 این میز اغلب از چوب ماهاگونی، گردو و یا رز ساخته می شد و برای نگهداری ظرف شستشو و پارچ آب مورد استفاده قرار می گرفت. با اختراع سیستم لوله کشی این مدل ها جای خود را به لگن ها و سینک های امروزی دادند.

میز کار Workbench

میز کار میز محکمی است مخصوص کارهای هنری، فنی و… که با دست انجام می شوند. این میزها را می توان از میزهای ساده و کاربردی با چهارپایه تا میزهایی با طراحی های پیچیده تر که فضاهایی مخصوص قرار گرفتن وسایل و ابزارآلات را دارند دسته بندی کرد.

میز تحریر، میز دردار، میز رسم

میز رایانه

انواع میز تحریر

میز تحریر Desk

میز مطالعه میزی است که برای محیط هایی همچون مدرسه، اداره، خانه و فعالیت های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. 

این میز مختص فعالیت های آکادمیک، حرفه ای و یا خانگی مانند خواندن، نوشتن و کار با رایانه است. میزهای مطالعه معمولا یک یا چند کشو، قفسه و یا جای مخصوصی برای قرار دادن لوازم اداری و کاغذها دارند.

 میزهای مطالعه اغلب از چوب، فلز و یا شیشه ساخته می شوند.

میز دردار Davenport Desk

میز تحریر دردار که نام لاتین آن داونپورت است میز کوچکی است که سطح رویی آن در دارد و در آن با لولا به بدنه متصل شده است. با بالا بردن در میز تحریر کاربر به یک محفظه دسترسی دارد. فضایی که مخصوص قرار دادن کاغذ، وسایل نوشتن و… است.

 این میزها در قسمت کناری و یا پشت آن کشوهایی برای قرار دادن وسایل دارند.

میز رسم Drawing Board

میز رسم میزی است که معماران،طراحان و مهندسان برای ترسیم نقشه و طراحی از آن استفاده می کنند. 

بر روی این میز یک خط کش مخصوص و وسایل مخصوص ترسیم نصب می شوند و در گذشته که بیشتر طراحی ها به صورت دستی بود به صورت گسترده ای مورد استفاده قرار می گرفتند.

میز رایانه Computer Desk

میز رایانه میزی ارگونومیک طراحی شده برای قرار دادن تجهیزات اداری مانند رایانه، لوازم جانبی و کابل های آن است. این میزها برای راحتی بیشتر، زیبایی محیط کار، خانه و بهبود استفاده از فضا برای کاربران دفاتر خانگی و یا اداری طراحی می شوند.

انواع قفسه

انواع قفسه ها و مبلمان مخصوص نظم دهی وسایل

قفسه نانوایی Baker’s Rack

قفسه نانوایی یک مبلمان خاص دارای قفسه، طبقه و در زیر آن کمد و کشو است که اغلب از آهن، فرفورژه و یا فلز ساخته می شود.

 این قفسه ها از قرن هفدهم میلادی بخشی از خانه ها در کشورهایی اروپایی بودند. این قفسه ها در ابتدا تنها برای نانوایان طراحی شده بود فلز رسانای موجود در این قفسه ها به خنک کردن نان ها، شیرینی ها و کیک ها کمک می کرد.

قفسه کتاب Bookcase

قفسه کتاب یا همان کتابخانه فضایی با طبقات افقی است که برای قرار دادن کتاب ، دفتر و گاهی حتی وسایل تزیینی مورد استفاده قرار می گیرد . قفسه های کتاب در خانه های کاملا شخصی تا کتابخانه های عمومی ، دانشگاه ها ، کتابفروشی ها و دفاتر اداری دیده می شوند.

دراور ، کشوها Chest of Drawers ،Dresser

به تعدادی کشو که به صورت موازی و افقی بر روی همدیگر قرار دارند، دراور می گویند. این کشوها اولین بار در آمریکای شمالی متداول شدند.

صندوقچه Chest

صندوقچه یکی از انواع فضاهای ذخیره سازی است که اغلب ساختاری مستطیلی شکل دارد و با یک در که با لولا به آن متصل است می توان به فضای داخلی آن دسترسی پیدا کرد. 

در گذشته صندوقچه ها اغلب برای قرار دادن وسایل و لوازم عتیقه و شخصی مانند پارچه های قیمتی، تفنگ و اقلام قیمتی مورد استفاده قرار می گرفتند.

سلارت Cellarette

سلارت کمد یا صندوقچه های کوچکی بودند که در اندازه ها، اشکال و طرح های مختلف برای قرار دادن بطری های نوشیدنی مورد استفاده قرار می گرفتند.

صندوقچه امید  Hope Chest

صندوقچه امید نام صندوقچه ای در منطقه اروپا بود که در آن دختران مجرد وسایل و لوازم مناسب برای زندگی بعد از ازدواج مانند پارچه و یا لباس را در آن نگهداری می کردند.

چوب لباسی Coat Rack

چوب لباسی به یک قلاب یا مجموعه ای از قلاب ها گفته می شود که به دیوار متصل می شوند و برای آویختن لباس، حوله، کلاه، کیف و چتر مورد استفاده قرار می گیرند. 

برخی چوب لباسی ها به صورت ایستاده هستند و به دیوار وصل نمی شوند. برخی از چوب لباسی ها به صورت یکپارچه با قفسه های مخصوص قرار گرفتن کفش طراحی می شوند که اغلب به آن ها Hall Tree می گویند.

کشوی بایگانی، فایل  Filing Cabinet

کشوهای بایگانی جزو مبلمان مخصوص محیط های اداری طبقه بندی می شوند. این مجموعه کشوها برای ذخیره اسناد و پرونده ها مورد استفاده قرار 

می گیرند. معمولا به دلیل فرمت و اندازه خاص مدارک اداری در سایزها و ابعاد خاصی تولید می شوند.

قفسه های معلق یا شناور  Floating Shelf

قفسه های شناور قفسه هایی کم جا هستند که پایه های آن ها به صورت توکار و درون قفسه نصب می شوند. از این قفسه های شناور برای قرار دادن کتاب ها، لوازم دکوری مانند گل، قاب عکس و مجسمه استفاده می شود.

پاتختی Nightstand ، Night Table ، Bedside Table ، Daystand ،Bedside Cabinet

پاتختی میزی کوچک، کشویی پایه دار و یا کمدی جمع و جور در کنار تختخواب است که هم از روی آن برای قرار دادن وسایلی  مانند چراغ خواب استفاده می شود و هم داخل آن فضایی مخصوص قرار دادن وسایل شخصی است.

استند گل و گیاه Plant Stand

به پایه ها و ستون هایی که از چوب و یا فلز ساخته می شوند و مخصوص قرار دادن گل ها و گیاهان هستند استند گل و گیاه می گویند.

دراور با کشوهای باریک، صندوقچه طبقه بندی شده Plan Chest

به دراوری که کشوهایی با ارتفاع کم و به تعداد زیاد دارد Plan Chest می گویند. نام دیگر این دراور که مخصوص طبقه بندی وسایل است صندوقچه طبقه بندی شده است.

شلف، قفسه Shelf

قفسه ها سطوحی افقی هستند که در خانه، محل کار، فروشگاه و یا جاهای دیگر برای نگهداری و طبقه بندی وسایل، به نمایش گذاشتن و فروش آن ها مورد استفاده قرار می گیرد.

بوفه Sideboard or Buffet ، Credenza

بوفه مبلمانیست که برای نظم دهی و قرار دادن انواع ظروف غذاخوری در اتاق ناهارخوری مورد استفاده قرار می گیرد. بوفه ها از مجموعه چند کابینت و چند کشو تشکیل می شوند. 

لغت Sideboard برای بوفه های بدون پایه و لغت Buffet برای بوفه هایی با پایه های بلند مورد استفاده قرار می گیرد. بوفه ها در مدل اصلی خود ارتفاعی همسطح میز غذاخوری داشتند. کردنزا هم کارکرد و فرمی تقریبا مشابه دارد.

پایه یا استند چتر Umbrella Stand

پایه یا استند چتر وسیله ای است که برای نگهداری چترها و عصاها مورد استفاده قرار می گیرد. این وسیله خاص برای فضای ورودی خانه و یا آپارتمان ها مورد استفاده قرار می گیرد و گاهی در کنار آن چوب لباسی و یک آیینه نیز قرار دارد.

کمد لباس Wardrobe  Armoire

کمد لباس کمدی ایستاده است که برای نگهداری انواع لباس ها مورد استفاده قرار می گیرد. در ابتدا از صندوقچه ها به عنوان کمد لباس استفاده می شد اما با گسترش اشرافیت و تجملات کمدهایی مخصوص لباس ها به شکل کمدهای امروزی در نظر گرفته شد. 

امروزه لغت Wardrobe به اتاقی که فضای آن با کمدهای لباس پوشیده شده نیز اطلاق می شود.

قفسه شراب Wine Rack

به قفسه مخصوص شیشه های نوشیدنی که برای شیشه های نوشیدنی با ابعاد مختلف و مواد مختلف ساخته می شود، قفسه شراب می گویند.

کمد مخصوص سرویس بهداشتی Bathroom Cabinet

کمدهای مخصوص سرویس بهداشتی اغلب در داخل حمام و یا سرویس های بهداشتی قرار دارند و برای نگهداری لوازم بهداشتی ، انواع دستمال ها و داروها مورد استفاده قرار می گیرند.

 این کمد اغلب در زیر سینک و در کنار یا پشت آیینه قرار گرفته است و امروزه یک سری قابلیت های اضافی از قبیل بلوتوث برای پخش موسیقی، نورپردازی محیط، سوکت های خروجی برای دستگاه های شیو و فناوری ضد مه برای آن در نظر گرفته می شود.

شفراب Chifforobe

شفراب نوعی کمد است که در گذشته مورد استفاده قرار می گرفت. در یک سمت این کمد فضایی مخصوص آویز کردن لباس ها قرار دارد و در سمت دیگر آن کشوها و طبقه ها مانند دراور قرار گرفته اند.

کمد لباس Closet

کمد لباس یا کمد دیواری فضایی بسته است که در دارد و برای نگهداری لباس ها مورد استفاده قرار می گیرد. Fitted closet به صورت کاملا وابسته به فضای اتاق طراحی می شود و می تواند در گوشه ای از فضا و یا درون فضاهای بدون کاربرد قرار بگیرد.

صندوقچه اسلحه Gun cabinet

صندوقچه اسلحه کمدهایی امن مخصوص قرار دادن اسلحه  و یا مهمات بودند. امروزه اما برای جلوگیری از دسترسی افراد غیر مجاز و محافظت از اشیای قیمتی در برابر آسیب هایی مانند سیل ، زلزله و… مورد استفاده قرار می گیرند.

کابینت هوزیر، هاچ

سوپرمارکتی یا پنتری

کابینت آشپزخانه، ویترین، کابینت کمدی

انواع کابینت ها و فضاهای ذخیره سازی مخصوص آشپزخانه

کابینت کمدی Cupboard

اصطلاح Cupboard در اصل برای کمدهایی با قفسه های باز و برای به نمایش گذاشتن ظروف مورد استفاده قرار می گرفتند. این کمدها یک تا سه طبقه داشتند و چند کشو نیز برای قرار دادن انواع قاشق ها و لوازم سرو در نظر گرفته می شدند.

 این کلمه کم کم برای کمدهای در دار نیز مورد استفاده قرار گرفت.

ویترین Curio Cabinet

به کمدهایی با درهای شیشه ای که قاب ها و چارچوب های فلزی یا چوبی دارند و برای به نمایش گذاشتن اشیایی با موضوع مشترک و خاص مانند مجسمه ، آثار هنری و یا ظروف خاص مورد استفاده قرار می گیرند ویترین می گویند.

هاچ Hutch

هاچ ها کمدهایی آمریکایی هستند که مجموعه ای از کابینت های بالا و پایین و یک سطح مخصوص کار، نوشتن و یا آشپزی را همزمان ارائه می دهد. هاچ ها در ابعاد مختلف و مطابق با نیازهای کاربر طراحی و ساخته می شود.

کابینت هوزیر یا ایندیانایی Hoosier Cabinet

این کابینت نوعی کمد یا کابینت ایستاده مخصوص آشپزخانه است که می تواند به عنوان ایستگاه کاری نیز مورد استفاده قرار بگیرد. در اوایل قرن بیستم که خانه ها کابینت نداشتند، مردم ایندیانا این کابینت را برای اولین بار تولید کردند.

کابینت آشپزخانه Kitchen Cabinet

کابینت های مخصوص آشپزخانه کابینت هایی توکار هستند که برای نگهداری مواد غذایی، ظروف و ابزار آلات آشپزی مورد استفاده قرار می گیرند. 

این کابینت های توکار اغلب به گونه ای طراحی می شوند که یخچال، ماشین ظرفشویی و اجاق گاز نیز به آسانی در آن ها قرار بگیرند. امروزه انواع مختلف تجهیزات و امکانات مخصوص کابینت آشپزخانه طراحی و تولید شده اند.

پنتری Pantry

کابینت سوپرمارکتی امروز یا اتاقک پنتری دیروز فضایی است که در آن انواع نوشیدنی ها، غذاها، ظروف، شوینده ها و… نگهداری می شوند. این فضا اغلب به شکل توکار مانند کمد دیواری و انباری و یا به صورت کابینت های مخصوص با قفسه هایی کشویی طراحی می شود.

انواع ست های مبلمان

ست ناهار خوری Dining Set

ست ناهار خوری از موارد زیر تشکیل شده است:

میز ناهار خوری، صندلی های ناهار خوری، کنسول مخصوص قرار دادن ظروف 

ست خواب  Bedroom Set

ست انواع مبلمان خواب که برای اتاق های بزرگسالان مورد استفاده قرار  می گیرد اغلب شامل تخت، پاتختی ها، کمد لباس، میز آرایش، دراور و صندوقچه پای تخت است.

ست آرایشی  Vanity Set

به میز آرایشی که می تواند تعدادی کمد یا دراور داشته باشد به همراه صندلی و آیینه ست آرایشی می گویند.

ست مبلمان فضای باز Patio Set

برای محیط های باز، ویلا، ایوان و تراس ست های مبلمان فضای باز مورد استفاده قرار می گیرد. این مبل ها اغلب به دلیل متریال هایی که در آن ها مورد استفاده قرار می گیرند سبک هستند و قابلیت شستشو دارند.

ست مبلمان اداری Work furniture

برای ست کردن محیط های اداری میزها، قفسه ها، صندلی ها و کشوهای فایل به صورت هماهنگ انتخاب می شوند.

ست مبلمان کودکان  Children’s furniture

برای اتاق کودک با توجه به سلیقه او و میزان فضای در دسترس می توان ست های مختلفی را تهیه کرد. اغلب اوقات تختخواب، میز مطالعه، قفسه کتاب و قفسه اسباب بازی، کمد لباس، میز پاتختی و دراور اجزای ست مبلمان کودک را تشکیل می دهند.

مبلمان چوبی، بامبو و حصیری

مبلمان فلزی، پلاستیکی و شیشه ای

مبلمان بتنیپ

دسته بندی انواع مبلمان بر اساس متریال

انواع مبلمان چوبی Wooden Furniture

اغلب مبلمان به صورت سنتی از چوب تهیه می شدند. امروزه مبلمان مختلف با توجه به کاربرد و عملکرد و زیبایی از متریال های متنوع و مختلفی تهیه می شوند. اما هنوز هم مبلمان چوبی درصد بالایی از بازار را به خود اختصاص می دهند.

مبلمان بامبو  Bamboo Furniture

انواع مبلمان ساخته شده با بامبوها اغلب سبک و ضد آب هستند و برای ویلا ها و فضاهای باز گزینه های مناسبی اند.

مبلمان حصیری Wicker or Rattan Furniture

انواع مبلمان حصیری نیز مانند مبلمان بامبو سبک و ضد آب هستند با این تفاوت که بافتی ظریف تر دارند و با توجه به قابلیت های حصیر و قدمت آن برای مبلمان متنوع تری مورد استفاده قرار می گیرند.

مبلمان فلزی Metal Furniture

مبلمانی که با فلزاتی نظیر آهن، آلومینیم، فولاد ضد زنگ و استیل ساخته می شوند در این دسته قرار می گیرند. این مبل ها استحکام بالایی دارند و ظاهری صنعتی به دکوراسیون می دهند.

 

 

 

مبلمان پلاستیکی Plastic Furniture ، Acrylic Furniture

بعد از تولید پلاستیک و روش های ساخت و تولید آن از پلاستیک به صورت گسترده در ساخت و تولید انواع مبلمان مخصوصا مبلمان فضای باز و فضاهای عمومی استفاده شد . مبلمان پلاستیکی سبک هستند و نسبت به مبلمان با متریال های دیگر قیمت مناسبی دارند.

مبلمان شیشه ای Glass Furniture

انواع مبلمان شیشه ای ظاهری بسیار لاکچری دارند و برای محیط های کوچک و به صورت موردی استفاده می شوند. استفاده گسترده از مبلمان شیشه ای اغلب در دکور فروشگاه های خاص دیده می شود.

مبلمان بتونی Concrete Furniture

امروزه به دلیل آسانتر شدن روش های قالب گیری سیمان مبلمان، مجسمه ها و آثار هنری بیشتری با سیمان ساخته می شوند. مبلمان سیمانی به دلیل متریال مورد استفاده در آن ها برای خانه هایی به سبک مدرن و پارک ها و مبلمان شهری مورد استفاده قرار می گیرند.

مبلمان توکار، مبلمان پیک نیک، جالباسی مردانه

آباژور قابل حمل، مبلمان آکواریومی، مبلمان شهری

مبلمان پارک، مبلمان استادیومی

انواع دیگر مبلمان

مبلمان توکار Built – In Furniture

به انواع مبلمان که در معماری فضا تلفیق می شوند مبلمان توکار گفته می شود. تختخوابی که در داخل کمد دیواری جاساز می شود و یا دیواری که از قفسه های کتاب پوشیده شده است مثال های مبلمان توکار هستند.

مبلمان مخصوص کمپ و پیک نیک  Campaign Furniture

مبلمانی که به منظور آسانی استفاده و قابل حمل بودن برای سفر طراحی می شوند. در ساخت این مبل ها اغلب  از متریال های سبک با استحکام بالا و گران قیمت استفاده می شود.

جالباسی Clothes Valet ، Men’s Valet ، Valet Stand ، Suit Stand

جالباسی مخصوصی که برای آویزان کردن کت و شلوارهای مردانه مورد استفاده قرار می گیرد.

 این جالباسی ها اغلب دارای میله مخصوصی برای آویز شلوار، یک چوب لباسی مخصوص کت، یک سطح صاف برای قرار گیری کفش و یک جعبه مخصوص لوازم روزمره مانند ساعت، کیف پول و غیره است.

 برخی از این جالباسی ها به سیستم گرم کننده لباس مجهزند. شما می توانید قبل از پوشیدن لباس آن را تا حد مورد نیازتان گرم کنید.

پارتیشن Divider, Shōji or Partition

پارتیشن ها برای تقسیم فضاهای مختلف اداری و خانگی به عنوان جایگزینی برای دیوار به کار می روند. پارتیشن ها انواع مختلفی دارند و در شکل های متنوع با توجه به نوع کاربردشان مورد استفاده قرار می گیرند.

آباژورهای قابل حمل Portable Lamps

آباژورهای قابل حمل می توانند در هر جای خانه مورد استفاده قرار بگیرند. به دلیل عدم نیاز به پریز و برق برای این آباژورها در مواقع رفتن برق و یا به صورت روزمره در حیاط و تراس نیز می توان از آن استفاده کرد.

مبلمان آکواریومی Aquarium Furniture

به انواع مبلمان که به صورتی خاص فضایی مختص آکواریوم در آن ها تعبیه شده است مبلمان آکواریومی می گویند. آکواریوم می تواند در داخل دسته های مبل ها، در داخل میز جلومبلی و … در نظر گرفته شده باشد.

مبلمان شهری Street Furniture – Urban Furniture

مبلمان شهری به اشیا و وسایلی گفته می شود که در خیابان ها و جاده ها برای اهداف مختلف نصب می شود.

 نیمکت ها، موانع ترافیکی، صندوق پستی، تلفن عمومی، چراغ های خیابان، علائم راهنمایی رانندگی و ایستگاه های اتوبوس، آبخوری ها و سطل های زباله همه جزو مبلمان شهری به حساب می آیند.

مبلمان مخصوص پارک  Park Furniture

مبلمان پارک همان مبلمان شهری هستند با این تفاوت که در داخل پارک قرار می گیرندد و امکانات تفریح را برای مردم فراهم می کند. برای مثال نیمکت ها، لامپ های مخصوص نورپردازی محیط، آلاچیق ها، مجسمه ها، فواره ها و میزهای پیک نیک از جمله این مبلمان هستند.

مبلمان استادیوم Stadium Seating

مبلمان استادیومی به تجهیزاتی مخصوص تماشا در مکان های عمومی مانند استادیوم، تئاتر روباز، سینما و… که برای راحتی مردم در نظر گرفته می شود گفته می شوند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دلیل بازگشت وجه

Scroll to Top