شستن انواع مبل و لکه بری در منزل

مبل ها تأثیر زیادی در آراستگی منزل دارند اما در صورتی که مبل ها کثیف و پر از لکه باشند، زیبایی منزلتان را از بین می برند. بسیاری از افراد روش تمیزکردن مبل در منزل را نمی دانند و نظافت مبل را یکی از مشکل ترین بخش های نظافت منزل می دانند.

شستشوی مبل اصولی دارد که اگر این اصول را رعایت نکنید و تمیز کردن مبل را به طور صحیح انجام دهید، به پارچه ی مبل آسیب می رسد.

تمیز کردن مبلمان باعث جلوه دادن به فضای محیط و افزایش طول عمر کالا می شود. برای اینکه این شستشو در منزل صورت گیرد کارهای مختلفی میتوان انجام داد … .

مسئله کثیف شدن مبلمان و صندلی‌های استفاده در منزل مانند صندلی راک و یا صندلی‌های نوع لهستانی، یک حقیقت غیر قابل انکار است که هر چقدر هم بخواهیم آن را نادیده بگیریم باز هم کثیف شدن و همچنین نامرتب دیده شدن آن‌ها به سراغ ما می‌آید!

تکه‌های نان، شیرینی و خوراکی‌های دیگر که روی مبل می‌ریزند و راه خود را به داخل شیارهای مبلمان شما پیدا می‌کنند، لکه‌هایی که بر اثر ریختن چای و نوشابه و روغن و سایر نوشیدنی‌ها به وجود می‌آیند.

همچنین موهایی که روی مبلمان و صندلی‌ها می‌ریزند و همه و همه باعث کثیف و نامرتب دیده شدن مبلمان می‌شوند که البته این نامرتب بودن مبلمان و صندلی‌ها باعث نامرتب دیده شدن سرتاسر منزل نیز می‌شود.

روش های شستن مبلمان پارچه ای

اگر با انواع مبل ها سر و کار داشته باشید متوجه میشوید که نظافت مبل و خصوصا تمیز کردن مبل پارچه ای از مشکل‌ترین بخش‌های نظافت منزل است. تمیز کردن مبل پارچه ای واقعا کار ساده‌ای نیست!

اگر این کار را به‌طور صحیح انجام ندهید، علاوه بر کثیف‌تر کردن آن، ممکن است به پارچه‌ی مبل آسیب برسانید. اما ما شما را با روش های کارامد برای تمیز کردن مبل های پارچه ای آشنا می کنیم.

برای نظافت سطح مبل روی سطح مبل را جارو کنید و از هرگونه گردوغبار و خرده‌ریزها بیالایید و تمام شیارهای مبل را با جاروبرقی تمیز کنید. برای زدودن گردوخاک از برس استفاده کنید برای زدودن موها و کرک‌ها از غلتک استفاده کنید.

به جنس پارچه ی مبل توجه کنید. برای تمیز کردن این نوع مبل از هر سه روش گفته شده در قبل می توانید کمک بگیرید اما فراموش نکنید اگر قصد استفاده از شامپو داشتید حتما قبل از استفاده آن را تست کنید.

نحوه ی شستشوی مبل با دستگاه

شستشوی مبل با دستگاه توسط یک دستگاه مکانیزه انجام میشود که جهت نظافت و شستشوی انواع مبل طراحی و ساخته شده است. در این دستگاه مخازن آب تمیز و آب کثیف بصورت جدا از هم قرار دارد و یک کمپرسور به منظور تولید کف و یک موتور مکنده قدرتمند دو یا سه مرحله ای جهت مکش آلودگی ها در دستگاه وجود دارد.

از مهم ترین ویژگی های دستگاه شستشوی مبل تولید فوم (کف) است که به دلیل داشتن چگالی کم روی سطوح باقی می ماند. کف تولید شده توسط کمپرسور غلظت بالایی دارد که به علت قدرت پاک کنندگی بالا باعث شستشوی قدرتمند سطوح می شود و از نفوذ آب به داخل صندلی یا مبل جلوگیری می نماید.

این فوم به خوبی آلودگی ها را در خود حل می کند و با استفاده از قدرت مکش دستگاه مبل به سرعت خشک می شود. برخی از مدل های این دستگاه به سیستم گرمایش مجهزند که میتوانند کف با درجه حرارت بالا تولید کنند و کیفیت شستشوی مبل را افزایش می دهند زیرا آب گرم و یا فوم گرم از توانایی بالایی در حل کردن چربی ها و آلودگی های الکترواستاتیک برخوردار هستند.

روش های شستن انواع مبل مخمل و مخمل سفید

بعد از کثیف شدن مبل مخمل اولین کاری که باید انجام دهید بررسی برچسب محصول است زیرا این محصولات غالبا دارای برچسب و کاتالوگ هستن و نکات مهم که باید رعایت شود در آن آورده شده است.

 اگر مبل مخمل شما دائما در دسترس و استفاده شما هست پیشنهاد ما این است که هر 6 یا 8 ساعت آن را تمیز کنید تا دچار مشکل نشوید. به این منظور به کمک مقداری پنبه و کشیدن آن روی مبل آلودگی های سطحی را از مبل پاک می کنید و تمام نقاط خارج از دید و باریک مبل هم با پنبه تمیز کنید.

بعد از اینکه مبل کثیف شد بدون درنگ سعی در تمیز کردن آن بنمایید زیرا با گذر زمان شست و شو سخت تر خواهد شد.

برای پاکسازی ابتدا آبلیمو و جوش شیرین را برداشته و دو قاشق غذاخوری جوش شیرین را با یک کاسه پر آبلیمو ترکیب کنید و سپس یک پارچه نرم یا اسفنج برداشته و با حرکات آهسته و مستقیم و در جهت خواب مخمل روی مبل بکشید تا از آلودگی پاک شود. بعد از شستشو از سشوار جهت خشک کردن مبل استفاده نمایید.

تمیز کردن انواع مبل چرم و چرم سفید

برای تمیز کردن این مدل از مبل ها ابتدا باید مبل را به خوبی جاروبرقی بزنید و آنها را همیشه تمیز نگه دارید. سپس برای تمیز ماندن دائمی آن بهتر است هر هفته دستمال خشک و جاروبرقی را برای تمیز کردن آن استفاده کنید و به محض ریختن مواد غذایی آن را تمیز کنید و نگذارید لکه ها برای مدت طولانی روی آن باقی بماند.

بهتر است در صورت کثیف شدن مبلمان نوع چرم و نوع لکه را بدانید زیرا به طریق مختلفی پاک می شود، به طور مثال لکه های چربی به راحتی توسط دستمالی نرم و خشک از بین می روند. برای از بین بردن لکه های جوهر از مبل چرم باید از دستمالی کتانی همراه الکل استفاده کنید.

برای تمیز کردن مبل چرم سفید بهتر است مقدار مساوی از آب لیمو و عصاره تارتار را به هم مخلوط کنید و با پارچه ای نمدار به آرامی روی لکه بکشید، تفاله ها را پاک کنید و محل مورد نظر را خشک کنید.

یادتان باشد که برای تمیز کردن مبل چرم هرگز از آب زیاد، حلال های تمیزکننده، صابون و… استفاده نکنید زیرا باعث بدتر شدن شرایط و سخت تر شدن شستشو خواهد شد. اگر هم میخواهید از مواد صنعتی استفاده کنید میتوانید از واکس مخصوص مبل چرم موجود در بازار استفاده نمایید.

طریقه ی شستن مبل با بخارشو

یکی از ابزارهای بسیار مفید برای شست و شوی مبلمان بخارشو است. برای استفاده از بخار شو باید قسمت شامپو را روی مبل قرار داده و نازل را روی پارچه قرار دهید و سپس دکمه را فشار دهید تا مواد پاک کننده آزاد شوند و سپس مانند کشیدن جارو برقی، در سطح مبل حرکت کنید. باید توجه کنید که به آرامی حرکت کنید تا توزیع شامپو در سطح مبل متعادل باشد.

طریقه ی شستن مبل با سرکه

یکی از پاک کننده های بسیار قوی و در عین حال طبیعی سرکه است. این ماده پاک کننده به علت طبیعی بودن مضراتی که مواد شوینده صنعتی می‌توانند به الیاف پارچه مبلمان شما وارد کنند را ندارند. مواد صنعتی غالبا بوی آزار دهنده ای دارند.

پاک کردن مبلمان و زمین خانه‌تان با سرکه به شما کمک می‌کند که هم وسایلی تمیز داشته باشید و هم آسیب کمتری به خود و محیط وارد کنید.

استفاده از شامپو برای شستن مبل

یکی از موادی که برای شست و شوی مبل ها مورد استفاده قرار میگیرد شامپوی مخصوص مبلمان است. در انتخاب شامپو باید توجه کنید که شامپویی که استفاده می‌کنید، با الیاف و مواد سازنده‌ی مبلمان یا فرش‌های شما سازگاری داشته باشد و دارای فرمولاسیون مناسبی باشد تا تار و پودشان خراب نشود و رنگ‌های مختلف الیاف باهم ترکیب نشوند و سلامت و لطافت مبل‌ها حفظ شود.

برای شست وشوی مبل های پارچه ای بهترین روش همین استفاده از شامپو است. برای این کار در یک ظرف مقداری شامپو مبل ریخته و با یک پارچه نرم و مقاوم ، مبلمان را شست وشو دهید.

باید در نظر داشته باشید که شامپو آلودگی را از بین می برند اما چون مبل پس از آن دیگر آب کشی انجام نمی شود و در آن مواد شوینده باقی می ماند و خشک می شود، این می تواند باعث پخش ذرات آلودگی در سطح مبل شود.

لذا توصیه می شود بعد از شامپو کردن مبل هایتان، با یک بخارشور یا جاروبرقی معمولی، ذرات آلوده روی مبل ها را از بین ببرید. توجه داشته باشید قبل از شستن تمام مبلمان قسمتی از مبل را شسته و امتحان کنید که پارچه مبل رنگ ندهد.

روش های تمیز کردن لکه های مختلف مبل

 
لکه بری مبلمان پارچه ای:

برای از بین بردن لکه های ایجاد شده روی مبل پارچه ای، یک قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی را با سرکه سفید، جوش شیرین و آب گرم ترکیب کنید.

پارچه ای مرطوب را به این محلول آغشته کرده و روی لکه بکشید اما برای اینکه بافت و رنگ پارچه آسیب نببیند، دستتان را فشار ندهید. سپس با پارچه ای خشک، رطوبت آن را بگیرید تا به مرور خشک شود. ترکیب جوش شیرین و سرکه سخت ترین لکه ها را از بین می برد.

لکه بری مبلمان چرمی:

در صورت وجود لکه روی مبل چرم آن را با دستمال مرطوب تمیز کنید. اگر لکه سختی روی چرم مبل ریخته باشد، آن را به آرامی با صابون بشویید اما آب زیادی به کار نبرید.

تمیز کردن لکه نوشابه:

اگر نوشابه روی مبل ریخت روی لک مقداری نمک بپاشید و سپس با اسفنجی خیس آن را پاک کنید تا اثری از لکه بر جا نماند.

تمیزکردن اثر زردی سیگار:

برای از بین بردن اثر سوختگی یا زردی سیگار می توانید برای این کار از یک حبه قند استفاده کنید. بدین طریق که قند را روی لکه بمالید و این کار را ادامه دهید تا پاک شود. اگر این لکه روی الیاف مصنوعی ایجاد شده باشد، می توانید با آبلیمو آن را پاک کنید.

اگر مبل شما از پارچه کرکدارتشکیل شده، لکه را با کمی شیر خیس کرده و با مقداری پنبه لکه آن را پاک کنید سپس لکه شیر رابا آب و صابون از بین ببرید.

 

تمیز کردن لکه جوهر روی مبل:

برای از بین بردن لکه جوهر روی مبل ابتدا آن را خیس کنید و کمی نمک روی لکه بریزید، سپس با پنبه محل را تمیز کنید. روی لکه محلول گلیسیرین و آمونیاک بمالید و سپس رویه مبل را با کمی شامپو بشویید.

تمیز کردن لکه چربی روی مبل:

برای پاک کردن لکه چربی روی مبل، کمی محلول نمک و الکل روی مبل بمالید. اگر جنس رویه مبل پارچه ابریشمی باشد، روی قسمت لکه شده را با یک برگه کاغذ خشک کن بپوشانید و اتوی داغ را محکم روی آن فشار دهید تا لکه ناپدید شود.

پاک کردن لکه روی مبل با لکه برهای شیمیایی:

در فروشگاه ها لکه برهای شیمیایی و آماده مصرف وجود دارد. با این لکه برها می توانید اغلب لکه ها را پاک کنید. برای استفاده از این لکه برها روش مصرف روی آن را مطالعه کنید. این کار را با دستکش انجام دهید.

لکه خون بر روی مبل:

برای از بین بردن لکه خون مقداری نشاسته را در آب مخلوط کنید و به هم بزنید تا خمیر نسبتاً غلیظی بدست آید. آنگاه روی لکه خون را با این خمیر بپوشانید و بگذارید تا خشک شود. سپس نشاسته خشک را بتراشید و با برس محل لکه را پاک کنید.

مفاهیم برچسب‌های روی مبل

اصولا هنگام خرید مبل به شما دستورالعمل یا کاتالوگ همراه داده می شود که در آن نحوه شستشو و تمیز کردن مبل کاملاً توضیح داده شده است.

گاهی ممکن است روی برچسب موجود بر روی محصول نیز اطلاعاتی قرار داشته باشد که معمولا این اطلاعات در رابطه با نوع پارچه، دمای مناسب برای شستشو و یا مواد شوینده مناسب برای مبل است. بر روی این برچسب‌ها معمولاً علائم اختصاری وجود دارند که به شرح زیر هستند:

W : یعنی این محصول را میتوانید با آب شستشو کنید.

WS: یعنی هم می‌توانید از شوینده‌های مایع همراه با بخارشو استفاده کنید و هم از شوینده‌های خشک.

S : یعنی برای شستشوی محصول بایستی از شوینده‌های خشک استفاده کنید و از آب نمی‌توان استفاده کرد.

O : یعنی از مواد ارگانیک ساخته شده است و فقط باید از آب سرد برای تمیز کردن آن استفاده کنید.

X : یعنی نمی‌توانید از شوینده استفاده کنید. مبل فقط باید با جارو یا برس تمیز شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دلیل بازگشت وجه

Scroll to Top