tarahan

انزو ماری و 10 طراح مبلمان برترقرن

مجله دیزین (Dezeen) برای خاتمه بخشیدن به مرور سال گذشته، نگاهی به زندگی و آثار معماران و طراحانی که در سال ۲۰۲۰ از دنیا رفتند انداخته است. در این لیست نام افرادی از جمله طراح ایتالیایی انزو ماری (Enzo Mari)، کارآفرین بریتانیایی ترنس کانران (Terence Conran) و هنرمند بلغاری کریستو (Christo) به چشم می خورد. اگر می خواهید با این اشخاص و دستاورد های چشمگیر آن ها آشنا شوید، این مطلب را تا انتها بخوانید.

بخشی از زندگینامه انزو ماری (Enzo Mari)

انزو ماری، طراح و نویسنده مبلمان ایتالیایی، در سال ۱۹۳۲ در شهر نوارا ایتالیا متولد شد و از سال ۱۹۵۲ تا ۱۹۵۶ در آکادمی هنرهای زیبا در میلان تحصیل کرد. برای برندهای تجاری از جمله آرتماید ((Artemide السی (Alessi) و زانوتا (Zanotta) محصولاتی را ایجاد کرد. از جمله کارهای اولیه او، مجموعه ای از گلدان، نگهدارنده مداد، مجموعه ای از تقویم ها و پازل کودکانه ۱۶ حیوان است که با همکاری برند ایتالیایی Danese انجام داده است. همچنین سینی Putrella را از یک تیرچه منحنی برای Danese طراحی کرد. انزو ماری در کنار طراحی محصولات و مبلمان، کتاب های متعدد و متنوعی نیز نوشت. در دهه ۱۹۶۰ او کتاب نقاشی به نام «سیب و پروانه» را منتشر کرد که روایت داستان یک کبوتر است. همچنین در دهه ۱۹۷۰، او راهنمای ساخت مبلمان خود را از روی تخته ها و میخ ها به نام Autoprogettazione منتشر کرد. در نهایت در سن ۸۸ سالگی در بیمارستان سان رافائل (San Raffaele) میلان که در آنجا بستری بود، درگذشت.

گلاسر آرم هایی برای دی سی کامیکز (DC Comics) و آبجو سازی بروکلین طراحی کرد

انزو ماری

بخشی از زندگینامه ترنس کانران (Terence Conran)

در اولین مورد از مرور زندگی معماران و طراحانی که در سال ۲۰۲۰ از دنیا رفتند می توان به زندگی و آثار ترنس کانران پرداخت. ترنس کانران در سال ۱۹۳۱ در کینگستون (Kingston) انگلیس متولد شد. در سال ۱۹۶۴، برند مبلمان Habitat را به کمک همسرش تاسیس و تعدادی طرح جدید اروپایی مانند مبلمان چوبی را به انگلستان معرفی کرد. همچنین در ۱۹۷۳ فروشگاه کانران (Conran) را افتتاح کرد. همچنین موزه طراحی را در اواخر دهه ۱۹۸۰ تأسیس کرد و به عنوان یکی از تأثیرگذارترین طراحان نسل خود به یادگار مانده است. او علاوه بر طراحی و تک فروشی، یک رستوران دار پرکار نیز بود. اولین رستوران های خود را با نام سوپ کیچن (Soup Kitchen) و آوری (Orrery) در لندن راه اندازی کرد و در سن ۸۸ سالگی در خانه خود در بارتون کورت (Barton Court)  لندن درگذشت.

وی با تاسیس موزه طراحی به عنوان یکی از تاثیرگذارترین طراحان شناخته شد

بخشی از زندگینامه ژن د بویه (Jan des Bouvrie)

این طراح مشهور هلندی، در سال ۱۹۴۲ در شهر ناردن (Naarden) ، درست در شرق آمستردام متولد شد. خانواده وی تجارت مبلمان داشتند و او تصمیم گرفت راه آنها را ادامه دهد. پس از مدت کوتاهی فعالیت در شرکت پدر و مادرش، او خود به طراحی مبلمان پرداخت. او مشهور به ایجاد مبل نمادین مکعب و استاد بزرگ طراحی فضای داخلی سفید و مینیمال در هلند است. مشهورترین طرح او مبل مکعب که در سال ۱۹۶۹ برای گلدرلند  (Gelderland) طراحی کرد، هنوز تولید می شود. او شخصیت مشهور رسانه و جامعه در هلند بود و اقامتگاه های منطقه گوی (Gooi) را طراحی کرد. او پس از چندین سال مبارزه با سرطان پروستات در سن ۷۸ سالگی درگذشت.

او استودیوی خود را در سال ۱۹۷۱ تأسیس کرد و اولین مجموعه خود را معرفی کرد که مورد توجه بووی (Bowie) قرار گرفت.

بخشی از زندگینامه مایکل سورکین (Michael Sorkin)

مایکل سورکین در سال ۱۹۴۸ در واشنگتن متولد شد. وی در سال ۱۹۷۰ لیسانس خود را از دانشگاه شیکاگو دریافت کرد و چهار سال بعد در ماساچوست کارشناسی ارشد را در رشته معماری به پایان رساند. او نویسنده ای بسیار با استعداد، زیرک و سرحال بود و ۲۰ کتاب در مورد ساختمان ها و شهرها نوشت. همچنین در تعدادی از موسسات از جمله انجمن معماری لندن و مدارس آمریکایی کوپر آنیون (Cooper Union)، دانشگاه هاروارد و دانشگاه کلمبیا تدریس کرده بود. به مدت ۱۰ سال منتقد روزنامه فرهنگ و معماری نیویورک ویلج ویس (The Village Voice) بود و با Architectural Record، نیویورک تایمز و ژورنال وال استریت همکاری داشت، همچنین به عنوان منتقد معماری در روزنامه نیویورک ویلج ویس (The Village Voice) نیز خدمت کرد. سرانجام در سن ۷۱ سالگی بیماری کرونا جان او را گرفت.

او مشهور به ایجاد مبل نمادین مکعب و استاد بزرگ طراحی فضای داخلی سفید و مینیمال در هلند است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دلیل بازگشت وجه

Scroll to Top